|
У розділі матеріалів: 64 Показано матеріалів: 16-30 |
Сторінки: « 1 2 3 4 5 » |
Давньоруський період існування
поселення «Палац» представлений на розкопі трьома спорудами (№ № 1 - 3) та
ямами навколо них. Споруда № 1 -господарське приміщення, враховуючи знахідку
уламка жорна, для перемелювання зерна. Споруди № 2 та № 3 являли собою,
вірогідно, житла. Простежується їх занепад внаслідок переміщення господарів на нове місце. При цьому речі
із будинків були забрані, і навіть котловани прикидані, що може свідчити на користь
планового переселення, а не загибелі поселення чи термінової втечі мешканців.
|
Судячи з наявності матеріалів роменської культури, які траплялися під час розкопок мало не на всій території сучасного Батурина - від городища до траси Київ — Москва (переважно вздовж краю траси), у IX — X ст. тут був один з важливих осередків сіверян, що складався, ймовірно, з кількох поселень. Численні пізніші перебудови практично знищили культурний шар цієї доби в центральній частині Батурина.
|
В ході робіт 2008 р. в розкопі № 24, розбитому на місці реконструкції Замкової Воскресенської церкви на Цитаделі, виявлена група з дев'яти ям господарського призначення. Всі вони були впущені в материковий ґрунт (щільний суглинок) на глибину від 0,15 до 0,80 м і мали в діаметрі від 0,80 до 2,50 м. Посеред цієї групи знаходилась яма № 4, майже квадратної в плані форми (2,5 х 2,75 м), глибиною біля 0,6 м, що в центрі мала округле заглиблення діаметром 1,0- 1,9 м, 0,20 м завглибшки. Стінки ями носять сліди тривалої дії вогню, а в її заповненні виявлено скупчення глиняних вальків конічної форми, прикрашених ямками у верхній частині (вірогідно, деталі верхньої частини вогнища).
|
Куда ушли миллионы, выделенные для ремонта исторических памятников Батурина? Дворец гетмана Разумовского напомнил мне развалины недостроенного универсама на родных Позняках. Большой полуразрушенный дом посреди плохо выкошенного пустыря, где на пожухлом бурьяне сохли паучьи сети бабьего лета. Легкий осенний дождь обмыл его стены, что только подчеркивало общий фон разрушения. Рябые пятна ободранной штукатурки, зияющие дыры с выпавшими из них кирпичами, торчащая из стен арматура, ржавые перекрытия и деревянные жерди, подпирающие бетонные козырьки на окнах, кучи строительного мусора – таким увидели мы центральное сооружение историко-культурного заповедника "Гетманская столица".
|
У червні 2008 року надійшло сенсаційне повідомлення: у Батурині неподалік від церкви Воскресіння Господнього виявлено підземний хід. У колишню гетьманську столицю терміново виїхали фахівці Національного архітектурно-історичного заповідника «Чернігів стародавній». Це досвідчені археологи: Володимир Руденок, завідувач відділом наукових досліджень печер та пам’яток археології і Тетяна Новик, науковий співробітник відділу фондів. Науковці обстежили виявлену порожнину. Підземний хід за попередніми даними можна датувати ХVІІ-ХVІІІ ст. Археологам вдалося пройти тунелем лише 9 метрів, далі підземний хід виявився заваленим. Печера створена людьми і завершується біля річки Сейм. На початку тунель має ширину 3 метри, тобто ним можна було проїхати й на коні. Деякі науковці висловили припущення, що виявлена печера – потаємний підземний хід через який у 1708 році зрадник полковник Ніс провів російські війська Меншикова в оточений Батурин.
|
Козелець - стародавнє мальовниче мiстечко, що розмiстилось по обох берегах рiчки Остер, на пiвдорозi мiж Києвом та Чернiговом. Як i бiльшiсть невеличких мiст, вiн не пам’ятає точної дати свого народження. Поселення Козелець було засноване слов’янами, а мiсце стоянки первiсних людей та мiсце поселення перiоду Київської Русi зафiксовано документально. На території сучасного Козелецького району поселення доби неоліту існувало в межах та поблизу м. Остер і сіл: Виповзів, Данівка, Жуківщина, Карпилівка, Короп’є, Кривицьке, Любечанинів, Моровськ, Набільське, Пархимів, Підлісне і Сорокошичі. Чого, на жаль, не можна впевнено сказати про дату заснування містечка.
|
Будет ли отреставрирован уникальный иконостас Собора Рождества Богородицы в Козельце? Эту работу архитектора Растрелли привезли из Италии. Молодая императрица Елизавета Петровна планировала установить иконостас в одном из храмов Петербурга. Но, попав под очарование молодого певчего Алексея Разума - сделала ему бесценный подарок. Со временем иконостас начал разрушаться, а денег на его восстановление у местных властей нет. Тему продолжит Руслан Ярмолюк.
|
29 жовтня в Козельці в Соборі Різдва Богородиці , зустрічали нащадка останнього гетьмана України Розумовського Олександра Андрійовича Почесного гостя зустрічав Козелецький селищний голова Петро Федченко, голова соціалістичної партії Микола Мринський з одно партійцями , директор районного радіо та дослідниця роду Розумовських Світлана Кійкова. В центрі граф Олександр Андрійович Розумовский,(1931р.н.) праправнук Кирила Розумовського у п’ятому коліні. Нині граф Проживає у м.Відень. За спеціальним дозволом кайзера, предки Олексія Андрійовича зберегли графський титул в Австрії.
|
22 серпня 2009р. сталася без перебільшення знаменна подія, на яку чекали не одне десятиліття. Цей візит Президента України до Батурина - особливий, адже головним у цьому візиті було відкриття палацу останнього гетьмана України К.Розумовського, хоча на цей день було заплановано декілька заходів. Першим пунктом було відвідання Главою держави Всеукраїнського фестивалю кобзарського мистецтва імені Остапа Вересая. На Співочому полі в парку «Кочубеївському» зібралися творчі кобзарські колективи та капели бандуристів, майстри народної творчості з своїми виставками, представники козацьких та громадських організацій, почесні гості, запрошені з усіх куточків України. На святково прибраній сцені зібралися представники Всеукраїнської ради церков і релігійних організацій на чолі з Предстоятелем Української православної церкви Київського Патріархату Філаретом.
|
«Українці не відали, що таке люлька й тютюн, аж поки російський цар Петро І не завіз це в Україну», — можна сьогодні почути з вуст багатьох. Чи справді так? Як дізнаємось із джерел, люлька відома в Україні із XVII століття. Очевидно, козаки привезли її з походів на Чорне море та берегів Туреччини. Відомо, Що в Європу люлька прийшла з Америки після великих географічних відкриттів. Уже в другій половині XVI ст. цей засіб для паління тютюну з'являється в Англії і Голландії. З Європи люлька потрапила на Схід, а в Україну потрапляє вже з Туреччини. Це підтверджує етимологія, адже «тютюн», «люлька» — слова тюркського походження. Нині в кожному українському музеї ми можемо побачити люльки з давніх часів, знайдені археологами. Вони є і в колекції Національного історико-культурного заповідника «Гетьманська столиця».
|
Суботньої погожої
днини, 16 серпня цього року, замість старого обеліска було встановлено
нову скульптуру на могилі видатного українського бджоляра Петра
Івановича Прокоповича. Здалеку видно, що на пагорбі він
постав з гордо піднятим чолом і стільниковою рамкою в руках. Біля ніг
великого пасічника розмістився вулик - дуплянка. Над створенням цієї
скульптурної композиції працювали відомі на Україні творці:
Чернігівський скульптор Геннадій Єршов та заслужений архітектор України
Володимир Павленко. На схилі кургану, до якого веде доріжка із колотого
каменя - піщаника, встановлені дві надгробні плити із чорного граніту.
На одній із них викарбовано "Прокопович Петро Іванович. Видатний
український бджоляр", а на другій - "Великдан Степан Петрович.
Спадкоємець Прокоповича П.І. Керівник школи бджільництва".
|
Прізвище
Розумовських в більшості людей асоціюється з політикою, дипломатією,
суспільним життям і лише деякі знають, що сім'я Розумовських зробила
великий внесок в розвиток української та світової музики.
В часи свого гетьманування К.
Розу-мовський сприяв великому культурному розвитку Гетьманщини. В
1751 році в Глухові при дворі К. Розумовського було засновано музичну
капелу, яку пізніше було перенесено до Батурина. Ків фон Штелін писав,
що капела в резиденції гетьмана в Глухові мала такий рівень, якого до
того часу не досягла жодна капела в імперії. Варто зазначити, що її
диригентами були Карл фон Лау - відомий закордонний валторніст,
удосконалювач рогового оркестру, чех за походженням, та українець
Андрій Рачинський. Чимало співаків з капели К. Розумовського навчалися
в Придворній співацькій капелі. Графи Розу-мовські запрошували до
своїх маєтків видатних музикантів та композиторів з-за кордону. Так,
італійський композитор Дже-нарро Астаріта певний час диригував капелою
К. Розумовського, а композитори Д. Сарті і Дж. Паізієлло надсилали йому
свої твори для хору та оркестру.
|
Давні укріплені поселення на Лівобережжі існували ще у І тис. до н.е., та свого розквіту містобудування в цьому краї досягло в епоху Київської Русі. Теоретичною основою давньоруського містобудування був, вірогідно, "Закон графський", виявлений у складі "Мірила Праведного" ХІІІ ст. та "Кормчих книгах" ХІІ-ХІІІ ст., за якими заборонялося порушувати закладену при заснуванні міста просторову систему різними перебудовами, вимагалося дотримання модуля у ширині ділянок, вулиць, розмірах споруд. Під час відновлення міст на місці давніх городищ у ХІУ -ХУІІ ст., зберігаючи старе розпланування, теоретичною базою містобудування стає праця О.Радишевського "Устав ратных, пушечных и других дел, касающихся до воинской науки" (1621), де окремий розділ був присвячений саме містобудуванню.
|
Трійцю
відзначають у 8-му неділю по Пасці. Через те, що це свято припадає на
50 день після Великодня, церква називає його ще П'ятидесятницею. За
церковними канонами, це свято вшановує Бога Отця, Бога Сина та Святого
Духа. В цей день з часів раннього християнства храми та
будинки прикрашаються свіжими зеленими гілками дерев на ознаку того, що
Святий Дух дає життя усьому створеному Богом. Основа троїцької
обрядовості - культ рослинності, що в цей час починає розквітати. Майже
у всіх давніх народів гілля та квіти були прикрасою храмів у дні свят
та жертвоприношень. Усілякі урочисті процесії супроводжувалися носінням
зеленого гілля, яке у далекі часи було загальнозрозумілим символом:
гілка маслини - символ миру, лаврова - перемоги та слави, дубова -
мужності. Використання на Трійцю гілля дерев, квітів та трав
християнська церква запозичила від древніших релігій - іудаїзму та
язичництва.
|
Міста XVII-XVIII
ст. були важливими торговельними центрами. В цей час слова "місто" і
"ринок" були синонімами. Про це свідчить запис П.Алепського: "...мы
прибыли на базар, вернее город". Це говорить про високий рівень
товарно-грошових відносин в тогочасному місті. Друга структурна частина
території міста була торгово-ремісничим центром. Майже всі, хто тут жив, були зайняті ремеслами, промислом чи торгівлею.
Зовнішні вулиці, що вели від "зовнішніх
брам", обов'язково проходили через ринок, а отже були природним
продовженням шляхів, що з'єднували базар з іншими населеними пунктами.
Фактично вони виступали центральними вулицями, які проходили повз
цитадель, так як ринок розташовувався навпроти в'їзної брами на
дитинець.
В кожному місті кілька разів на тиждень
відбувалися торги, а також один-три рази на рік - ярмарки, що тривали
тиждень, а інколи й довше. Центральна частина площі ділилася на
земельні ділянки, на яких стояли дерев'яні чи кам'яні торгові комори, в
основі яких лежала кліть. Ринок в тогочасному місті по периметру був
забудований цеховими будинками, торговими дворами, житловими подвір'ями.
|
|