Субота, 23-Листопада-2024, 23.44.12
Вітаю Вас Гість | RSS
Форма входу
Розділи новин
Історичні [60]
Краєзнавчі [87]
Свята та обряди календарного циклу [2]
Реклама
Новости туризма
Останні статті
Мы Вконтакте
Посилання

Новое на форуме
Туристичні блоги
Фото Чернігівщини
Статистика

Яндекс.Метрика

Пошук
Головна » Статті » Статті » Краєзнавчі

Bookmark and Share

Олександр Морозов - священник, історик, краєзнавець
Проповіді отця Олександра, протоієрея церкви Всіх Святих у Ніжині, приваблюють, насамперед, освічених прихожан. Переповідаючи релігійні історії, цей священик намагається зорієнтувати слухачів на вічні моральні цінності. Причому робить це дуже тактовно, без зайвого напучування, з по­вагою до оточуючих. На його переконання, духовна освіта у нашій державі є сьогодні, як і раніше, атеїстичною. Ми підносимо до духовності літературу й мистецтво, філософську думку й науку загалом, морально-етичні та естетичні цінності людства. За марксистською термінологією, все це становить "надбудову" над "суспільно-економічним базисом" і суттєво обмежує поняття, відкидає його сутність: одухотвореність людини, її одвічний зв'язок із Вищою Доско­налістю, Творцем і Джерелом Любові — Богом, її релігійність та побожність. Я знаю, що ця думка його власна, а не почута від когось. Вона — ре­зультат багаторічних роздумів, життєвих спостережень, напруженої науко­вої роботи. Ми знайомі більше десяти років, і дорога отця Олександра до храму проходила на очах рідних, друзів, колег. Вона засвідчила перед усіма нами промисел Божий. У 1991 році Морозов прийшов працювати у Ніжинський краєзнавчий музей, будучи першокурсником історичного факультету Київського держ­університету імені Тараса Шевченка. До цього відслужив в армії і три ро­ки провчився на відмінно в Київському політехнічному інституті. Захопив­ся археологією, знайшов і офіційно зареєстрував на ніжинській території 12 стародавніх поселень. У цей час готувалася нова експозиція історично­го відділу. Морозов брав участь у розробці її наукової концепції, відстою­вав думку про те, що людина є творцем історії, а не її засобом. Розробля­ючи тематико-експозиційний план, досліджував історію ніжинського ко­зацтва, місцевих храмів. У багатьох публікаціях цієї тематики відкривав нам і собі такі імена й таке подвижницьке життя, яке переосмислювало сенс людського існування. Молодий історик, вихований у радянську добу під гаслом "Релігія — опіум для народу", збагнув, що духовність особи без її релігійності, без ро­зуміння високої творчої ролі, відведеної їй Богом у Всесвіті, втрачає будь-який смисл. У 29 років він прийняв православне хрещення у церкві Всіх Святих. І це теж було не випадково. Двадцять років пролежав у Ніжинському краєзнавчому музеї лист із грецького міста Яніна. Морозов перший звернув на нього увагу, написав відповідь. І в результаті заочного, а пізніше — і зримого, знайомства у Ніжині з професором Христосом Ласкарідісом вони разом з істориком Іва­ном Костенком відкрили цілий пласт духовності, пов'язаний із грецькою колонією, яка у нас перебувала. На старому грецькому кладовищі були знайдені могили братів Анастасія та Миколи Зосим, благородних грецьких патріотів, які багато сил і коштів поклали на розвиток грецької культури в Ніжині і в рідній Яніні. їхню ме­ценатську діяльність тепер поминає громада церкви Всіх Святих, збудова­на греками у XVIII столітті. Саме навколо цього храму й організували на­щадки грецьких родин Ніжинське міське товариство греків імені братів Зо­сим. Духовним наставником товариства його голова Лариса Мілосова на­зиває отця Олександра.
Пропозицію стати священиком Морозов сприйняв дуже відповідально. Адже знав про діяння своїх попередників, які трудилися на цій нелегкій стезі. У монографії "Ніжинський протопоп Максим Филимонович" він дослідив проблему політичного авантюризму на прикладі життя та діяль­ності першого настоятеля Миколаївського собору в Ніжині. Віднайшовши в архівах Ніжина, Чернігова і Києва листування Михайла Грушевського і Костянтина Харламповича, Морозов відкрив нам останнього як дослідни­ка українсько-російських православних стосунків і Ніжинського грецького братства. Після дворічних роздумів історик прийняв сан священика, взявши на себе і церковні обов'язки, і просвітницьку місію. Греко-Всіхсвятська па­рафія створила духовно-просвітницький центр "Відродження" і розгорну­ла видавничу діяльність. Це й релігійна література, і заснована серія "Ніжинська старовина". Перший збірник статей і матеріалів "Греки в Ніжині" розповідав про історію грецьких храмів, подвижницьку діяльність братів Зосим, родини Тернавіотів, Зої Каплані, про грецькі навчальні за­клади і про святителя Михайла Грецького, могила з нетлінними мощами якого була зруйнована в радянські часи в Благовіщенському монастирі. Подальші дослідження, участь у наукових конференціях, залучення до цієї роботи краєзнавців, істориків, літераторів, журналістів сприяли випу­ску ще одного збірника "Греки в Ніжині" з присвятою Костянтину Харламповичу і першій публікації багатьох його робіт. Не менш цікавий і третій збірник, редактором та упорядником якого знову є історик, аспірант Інституту української археології і джерелознавства імені Михайла Гру­шевського Академії наук України, священик Олександр Морозов. У митрополита Іларіона (Огієнка) о. Олександр прочитав про те, що Ук­раїнська церква має численний хор своїх святих, які ніколи не переводи­лися й не переведуться, і започаткував ще одну серію видань "Святі землі Української". До 350-річчя від дня народження св. Іоанна Максимовича, Святителя Тобольського, він опублікував нарис про духовного учня і послідовника Чернігівського архієпископа св. Феодосія Углицького. А та­кож повчання та духовні настанови за книгою "Иліотропіон, сообразованіє человеческой воли с Божественной изобразующій". Україна склалася сьогодні як держава поліетнічна та багатоконфесійна. У таких умовах відокремлення церкви від держави, рівність усіх конфесій перед Законом є цілком розумним та історично виправданим, і з точки зо­ру держави. Проте, якщо говорити сьогодні про національне відродження саме української державності й духовності нашого народу, про національ­не виховання громадян держави, особливо її молодого покоління, треба пам'ятати, що духовність та культура українців мають багатовікову історію. Принаймні в останні тисячу років вони складалися під впливом православ­ної християнської традиції, і для багатьох поколінь наших дідів і прадідів оборона православної віри усвідомлювалася як боротьба за національну ідентичність і свободу. Так вважає історик, священик Олександр Морозов. Він продовжує в Ніжині українську традицію богословського просвітництва, прокладаючи дорогу до храму наступним поколінням.
 
М. Онищенко

Категорія: Краєзнавчі | Додав: chernigovec (06-Грудня-2009)
Переглядів: 1050 | Теги: краєзнавець, історик, О. Морозов, священник | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
ComForm">
avatar