Наталія Шикута, директор по роботи з клієнтами компанії Global Marketing & Communications, нагадує, що традиційні способи просування туристичних послуг - реклама в друкованих виданнях, інтернет, спонсорство на телебаченні, зовнішня реклама. «За Інтернетом однозначно майбутнє. Останні моніторинги показують, що все більше людей довіряє інформації, знайденої в мережі інтернет. Зовнішня реклама та преса дозволяють підтримувати впізнаванність бренду, за умови правильного вибору видання та адресної програми. Ну а телебачення забезпечує широку аудиторію», - аргументує пані Шикута. Щоправда, за рекламне просування туркомпанії доведеться розщедритися. Витрати спочатку залежать від цілей. «Щоб бути на плаву, для маленького агентства немає потреби виходити на ринок з величезними бюджетами, досить декількох тисяч гривень. Є й компанії, які зовсім не витрачають гроші на рекламу. Якщо ж великий гравець хоче зайняти або утримати певну частку ринку, то і витрати на рекламу досить значні», - зазначає Наталія Шикута. Наприклад, білборди (зовнішня реклама) обійдуться компанії в 750-800 грн. А смуга реклами в престижному глянцевому журналі може коштувати 40-50 тис. грн. Витрати на телевізійну «розкрутку» дуже складно назвати, адже там реклама продається не посекундно, а по так званих «пунктах рейтингу». Підсумкова ціна залежить від багатьох речей. Наприклад, від того, які канали вибрав клієнт. Якщо канали належать до однієї групи (як ICTV, СТБ і «Новий канал»), то підсумкова знижка для клієнта буде більше. Директор туристичної компанії «Феєрія» Ігор Захаренко каже, що потреба туркомпанії в рекламі залежить від того, як працює фірма. «Якщо це компанія закритого типу (працює тільки з агентами і не працює з прямими клієнтами), то витрати на рекламу мінімальні», - запевняє пан Захаренко. І додає: «Хтось витрачає на просування $ 100 на місяць, а хтось - більше мільйона. Витрати залежать від того, скільки часу працює фірма і наскільки добре її знають. Звичайно, на початковому етапі грошей на просування треба більше, а добре відомій компанії потрібний рекламний бюджет, що перевищує $ 100 тис.». Аркадій Маслов, комерційний директор компанії Tez Tour Ukraine, розповідає, що в якості каналу просування своїх послуг Tez Tour використовує в основному рекламу в ЗМІ. При цьому в середньому на рекламну кампанію, за словами пана Маслова, компанія Tez Tour витрачає понад 1,5 млн. доларів на рік. «Як такої реклами у нас в Україні немає - ми сконцентровані на використанні іміджевої реклами і зовсім не розміщуємо пряму рекламу. Це пов'язано з тим, що компанія Tez Tour - оператор туристичного ринку і не працює з роздрібною торгівлею. Тому нам немає необхідності доносити інформацію про наш продукт до наших клієнтів-туристів. При цьому ми беремо активну участь у спонсорських проектах на телебаченні, а також у спільних проектах (наприклад, часто проводимо спільні рекламні кампанії з готелями). Така реклама розміщується в журналах, на зовнішніх носіях», - говорить пан Маслов.
«Партизанська» робота
Просувати турпродукт можна і не зовсім традиційними методами. «Це можуть бути «партизанська» робота в інтернеті (на форумах, у соціальних мережах), вірусний маркетинг», - зазначає Наталія Шикута. Для довідки: вірусний маркетинг - це маркетингова технологія, побудована на тому, що інформація про будь-що передається від людини до людини «Ви, напевно, зустрічали оригінальні рекламні ролики або інтернет-іграшки, які вам присилають друзі. Вони містять рекламну інформацію, але тим не менш цікаві, і люди поширюють їх між собою так само, як вірус, саме з-за оригінального змісту», - пояснює пані Шикута. Ігор Захаренко розповідає про те, що компанія «Феєрія», крім звичайної реклами, використовує безліч способів просування свого продукту. Це і робота з турагентами, і інтернет (ті ж самі вірусний маркетинг та участь у соціальних мережах), і програми лояльності, і багато іншого. «Взагалі-то, найефективніший спосіб продажів - МЛМ, мережевий маркетинг. Але в туризмі, здається, ніхто так не продає», - відзначає пан Захаренко. Витрати на участь у соціальних мережах, вірусний маркетинг і т.д. мінімальні. Щоб бути точними, для цього турфірмі всього лише потрібна людина, яка буде цим займатися. Так що витрати - це його зарплата. Ігор Захаренко каже: «Якщо ви не витрачаєте гроші безпосередньо, то ви витрачаєте свої час і зусилля на реалізацію та навчання, які теж коштують грошей». «Можна зібрати базу даних своїх клієнтів, як туристів, так і колег. Потім організувати самостійну розсилку своїх пропозицій, при цьому уважно підбирати інформацію і слати тільки те, що дійсно може бути цікавим для даної людини. Спаму на ринку достатньо», - рекомендує Наталія Шикута.
|