Гарними туристичними менеджерами не народжуються - ними стають. Як виростити туристичний високопрофесійний персонал, який буде приносити компанії реальні гроші, з'ясовувала українська туристична газета. Ірина Ассонова, директор компанії «Панорама-тур», зазначає: «Коли в туркомпанію приходить зовсім «зелений» працівник, то, безумовно, йому потрібно надати наставника». Тобто людину, яка розповість про принципи роботи компанії, покаже, як формується туристичний продукт, пояснить, які основні завдання прийшов працівник і т.д. «Часто людина, що претендує на посаду в туристичній компанії, не одразу правильно розуміє різницю між туроператором і турагентом, а також те, як вони пов'язані між собою. Як мінімум це вимагає професійного роз'яснення», - наголошує пані Ассонова. Про позитивний вплив наставництва говорить і директор компанії «Клуб елітного туризму «Сьоме небо» Вероніка Титаренко. «У нас в компанії співробітники діляться на топ-менеджерів і помічників. Коли недосвідчений працівник потрапляє до нас у штат, він отримує позицію помічника одного з топ-менеджерів, навчається у нього, набирається всіх необхідних знань », - розповідає Вероніка. Крім наставника, за словами пані Титаренко, «новобранців» допомагає корпоративний кодекс. «Його повинен вивчити кожен з прийнятих співробітників. Там прописані основні принципи компанії, психологічні аспекти роботи з клієнтами і т.д. », - продовжує директор компанії« Клуб елітного туризму «Сьоме небо». Крім того, Вероніка Титаренко розповідає, що практично щодня колектив її туркомпанії проводить «летючки», де співробітники діляться новинами, обговорюють останні тенденції ринку, розмовляють у різних напрямках. «Це, на мій погляд, теж гарна школа для початківця турменеджера», - впевнена пані Титаренко.
Все не так просто...
Насправді робота в туркомпанії не так проста, як думають багато початківців. Ірина Ассонова зазначає: «Мене дуже тішить, коли людина приходить на співбесіду і каже, що хоче працювати в турфірмі, оскільки дуже любить подорожувати. Я завжди відповідаю: «Менеджер з туризму відпочиває максимум раз на рік, тому що коли всі люди подорожують або відпочивають, він - працює». До речі, про відбір співробітників туркомпанії. У кожної фірми - свої принципи «селекції» претендентів. Одні дивляться на попередній досвід, для інших важлива освіта, для третіх - ініціативність майбутнього співробітника. «Перш ніж потрапити до нас на роботу, кандидат проходить дуже жорсткий відбір. З 50 претендентів нам підходить тільки один. Усі наші співробітники отримали червоний диплом у своїх університетах або золоті або срібні медалі в школі. Як показує досвід, люди, які в школі або університеті заробляли найвищі бали, показують гарні результати і в робіті», - запевняє Вероніка Титаренко. Втім, навіть якщо працівнику не вистачає якихось знань, ніщо не заважає туркомпанії відправити новоприбулого співробітника на який-небудь тренінг. Правда, тут є свої нюанси. «Чи варто відправляти недосвідчених менеджерів на ті самі тренінги (техніки продажу, наприклад)? Думаю, варто, але ... Припустимо, я беру людини в компанію, відправляю на недешеві курси по роботі з системою бронювання квитків Amadeus (вартість таких курсів складає близько 2,5 тис. грн.), А через два-три місяці співробітник починає мені розповідати, що він вже досвідчений менеджер і я повинна підняти йому зарплату. Або ще «приємніше» - він переймає досвід у співробітників, навчається за мій рахунок, а потім йде і створює свою фірму повністю на матеріалах, що «запозичив» на попередньому місці роботи», - міркує Ірина Ассонова. При цьому, говорить вона, змінити ситуацію або вплинути на неї ніхто з роботодавців не може, оскільки КЗоТ досить жорстко регламентує взаємини між роботодавцем і працівником. «У трудових контрактах з працівниками ми можемо прописати все, що, на перший погляд, здається логічним і правильним, але виграти судовий процес при виникненні будь-яких спірних ситуацій буде досить складно, тому що в обов'язках співробітника головне одне - в кращому випадку відпрацювати два тижня », - дивується Ірина
Вчимося «на кішках»
«Непоганий спосіб підучити недосвідченого менеджера - відправити його в інформаційний тур», - каже Вероніка Титаренко. Ірина Ассонова також вважає, що готувати нових співробітників до роботи в туристичній галузі можна і за допомогою рекламних - інформаційних турів. «Це дуже здорово допомагає йому вивчити країну, готелі, які в підсумку він буде пропонувати своєму туристу. А також ознайомитися зі структурою курорту. Тобто турменеджер зможе надати клієнтові більше інформації, як суб'єктивної, так і об'єктивною», - аргументує Ірина. І тут же розповідає про недавній інформаційний тур на Шрі-Ланку. «Виявилося, що мої уявлення про країну до поїздки не відповідали тим враженням, які я отримала в цьому турі. Дійсно, чудова природа, чудові пляжі, чудова екскурсійна програма. Але це дуже спокійний відпочинок. І якщо я буду пропонувати туристу цю країну, то обов'язково повинна йому про цю особливість повідомити, щоб виправдати його очікувань», - ділиться пані Ассонова. Ще один спосіб освіти «зелених» менеджерів - «виховання рублем». «На мій погляд, це найбільш ефективний метод. Тобто я спочатку ставлю перед своїм менеджером завдання: якщо приведеш таку-то кількість клієнтів, крім встановлених відсотків отримаєш і преміальні. Зараз, коли всі особливо потребують грошей, цей спосіб себе виправдовує», - розповідає співробітник великої туристичної компанії Андрій.
Джерело: Андрій Трофименко
|