Незабаром в Криму розпочнеться курортний сезон. Для ялтинської міської влади це - "найгарячіша" пора, оскільки травневі свята визначать перспективи цьогорічного сезону на південному узбережжі півострова. Зазвичай кількість прибулих туристів на травневі свята та у перші дні літа традиційно вважається показником усього курортного сезону. Завдання максимум для влади - прийняти гостей на такому рівні, щоб їм кортіло повернутися на південь Криму. Про особливості підготовки курорту в цей складний економічний період та прогнози на літо-2010 розповів ялтинський мер Сергій Брайко. - Безумовно, ми сподіваємося на вдалий курортний сезон, хоча сьогодні спостерігається невеликий спад у порівнянні з аналогічним періодом торік. У 2009 році на південному узбережжі відпочили 470 тисяч організованих туристів. З цього числа 77% відпочивальників - це українці, 19% - громадяни країн СНД і 4% - туристи з далекого зарубіжжя. За експертною оцінкою неорганізованих туристів було 600-700 тисяч і проведені опитування показали, що серед них росіян було 25-30 відсотків. А ще недавно росіяни складали до 40 відсотків усіх, хто відпочивав на південному узбережжі Криму. Дуже сподіваємося, що з політичними змінами в Україні ситуація зміниться на краще і російський турист знову згадає про кримські курорти. Зі свого боку, ми докладаємо максимум зусиль, щоб росіяни не забували Ялту і її курортно-рекреаційний потенціал. Результати участі Ялти окремим стендом в роботі Міжнародного туристичного ярмарку "MITT-2010", що у березні пройшов у Москві, довели, що наш курорт як і раніше має великий попит. Зокрема, представлені на ярмарку місцеві туроператори та представники туристичних об'єктів уклали значну кількість угод на цей сезон.
- Як ви думаєте, чим можна привабити відпочивальників з Росії та з країн далекого зарубіжжя?
- Навіщо приховувати, у нас дійсно не вистачає засобів на проведення широкомасштабних рекламних компаній, на кшталт тих, які проводять Туреччина або Єгипет. Причому вони рекламують, зауважте, не окремі бази розміщення або курортні міста, а країну в цілому, як привабливий курортний регіон. На це виділяють чималі кошти з державного бюджету. У нашій країні такого не відбувається, тому розраховувати доводиться на власні сили і можливості, а вони - невеликі. Але участь в туристичних ярмарках - таких як московські "MITT" і "MITF", в Берліні і Лондоні - я вважаю обов'язковою. А росіянам ми повинні постійно нагадувати, що у нас - однаковий менталітет, мова спілкування, одні й ті ж культурні цінності. Що стосується вартості відпочинку - розмови про значне його підвищення цього року не відповідають дійсності. Керівники санаторно-курортного комплексу і баз розміщення чудово розуміють, що підвищенням цін можна налякати туристів. Хочу відзначити, що за підсумками минулого року всі коштовні готелі міста були заповнені, а ось середній сегмент постраждав більше всього. Сподіваємося за рахунок зваженої цінової політики повернути середній сегмент цього року.
У Ялті зараз налічується 150 баз розміщення різного формату - від санаторіїв до пансіонатів і близько 250 міні-пансіонатів і міні-готелів різних цінових категорій ємністю від 11 до 100 місць. Вибір великий і цінова політика розрахована на відпочивальниках з різним сімейним бюджетом. А для російського туриста і з далекого зарубіжжя цього року, мабуть, особливо сприятливий момент - в доларовому еквіваленті вартість путівок і в цілому відпочинку на південному узбережжі вийде навіть менше, ніж торік. - Говорячи про Крим і Ялту, часто згадують, що відпочинок тут за рівнем цін не поступається турецьким або єгипетським курортам, а за рівнем обслуговування відстає. Ви до обрання мером Ялти у 2002 році тривалий час успішно керували одним з найвідоміших готелів курорту - "Ореандою", тому як ніхто інший можете оцінити справедливість цього висловлювання. - Дійсно, багато говорять про відповідність якості надання послуг ціні відпочинку. Але тут перш за все потрібно говорити не стільки про ціни баз розміщення, як про ціну трансферту. Дуже дорогий трансферт баз розміщення в країнах СНД. Поки з багатьох російських регіонів немає прямих шляхів сполучення - в цьому основна проблема. Але проблема ця повинна вирішуватися на рівні двох держав і ми сподіваємося, що сьогодні, із зміною керівництва в Україні, це питання буде вирішено.
Тепер про якість. Сьогодні в досить складній економічній ситуації в країні не йдеться про будівництво великих об'єктів розважального характеру. Але зараз багато санаторіїв і пансіонати зайнялися серйозним відновленням лікувальної бази: останнім часом у реконструкцію лікувальної бази санаторії вклали близько 80 млн. дол. США. Практично всі готелі перейшли на шведський стіл, більшість з них обладнані SPA і теж мають у своєму розпорядженні хорошу лікувальну базу. Зараз зроблено акцент на те, щоб Ялта залишалася кліматологічним курортом. І, приїхавши до Ялти, здійснюючи прогулянки в наших парках, на гірських маршрутах - відпочивальник вже отримує лікування, відновлює здоров'я.
- Торік в Криму виникла проблема з пляжами. Як просуваються роботи із забезпеченням безперешкодного доступу до пляжів?
- Два міські комунальні пляжі - загальнодоступні і безкоштовні. У 2010 році ми відкриємо після реконструкції ще дві карти третього пляжу - "Сонячний". На початку наступного року розглянемо результати роботи комісії з пляжної смуги від Гурзуфа до Фороса. Йдеться про найбільш ефективне використання берегозміцнювальних споруд, що належать Кримському протизсувному управлінню. Цією роботою ми займаємося спільно з міністерством по курортах і туризму АРК. Її мета - визначити ділянки пляжів для вільного доступу ялтинців і гостей курорту без збитку для відомчих санаторіїв.
- Ялта як привабливий об'єкт інвестування - це реальність? Хто зараз готовий - інвестувати в Ялту, і в які саме об'єкти і сфери?
- Безумовно, це реальність. Якщо брати кілька докризових років, то попит у інвесторів на Ялту був великим. Але нас тоді постійно звинувачували у масовому будівництві. Сьогодні ми практично не будуємо. Ми теж постраждали від кризи, хоча і менше решти кримських міст, оскільки попит і сьогодні все-таки є. Сьогодні намітилася цікава на мій погляд тенденція: якщо у минулі роки існував ажіотаж на будівництво житла, то зараз інвестори, що приходять на південне узбережжя, починають розуміти, що квартири - це короткострокове вкладення коштів. Ті об'єкти, які зараз будуються - це об'єкти туристичної сфери, в основному - готелі. Сьогодні у нас є готові проекти, що пройшли фахову експертизу, які ми готові запропонувати у тому числі і російським інвесторам. Щоб вирішити проблеми інвестування, насамперед, необхідно вирішити питання про надання Ялті статусу спеціальної зони пріоритетного розвитку з певними пільгами для інвесторів. Це те, що було в Ялті не так давно. І успішно застосовувалося.
- Ви успішно вирішили питання реконструкції Набережної і Пушкінського бульвару, очищення прибережної смуги від величезної кількості торговельних точок - які плани на майбутнє?
- Найближчим часом завершимо реконструкцію центральної частини міста, проведемо реконструкцію двох ринків у центрі - овочевого і речового. Це вирішить і проблему зовнішнього вигляду курортного міста, і транспортну проблему. Якщо говорити про перспективи, то нагадаю, що Ялта - курортний регіон, і всі її прибутки - від туристичної галузі та від інвестицій. Найголовніше - це вихід з кризи. А для нас конкретно - щоб держава зайнялася проблемою туризму в країні. Адже Україна в цілому, і південне узбережжя Криму, зокрема, має надзвичайний туристичний потенціал. І для того, щоб розвивати такі території, як наша, мають існувати пріоритети для інвестицій саме в туристичну інфраструктуру. Тому актуальним залишається питання про особливу туристичну зону.
|