"Євро 2012" - проект двох країн, але підходи до його втілення в України і Польщі різні. У Варшаві розглядають чемпіонат передусім як бізнес-проект, де держава лише одна з учасників процесу. В Україні ж все навпаки.
В Україні всім процесом опікується - державна структура - Національна агенція з підготовки до "Євро-2012".
Така структура, нажаль, не уповноважена розраховувати окупність довгострокових проектів та їхню прибутковість.
У цьому і полягає основна проблема, сказала в інтерв'ю Deutsche Welle заступник голови правління Комітету громадського контролю "Євро-2012" Тетяна Тимошенко.
Фактично Україна немає бізнес-плану, де чемпіонат був би імпульсом до залучення інвестицій.
"У всьому світі замовником таких проектів як чемпіонати, чи Євробачення виступає бізнес, - розповідає Тимошенко. - Вони є вигідними для бізнесу, який приймає на себе цей потік. Але у нас влада вважає, що це державний проект, чи проект міст, що приймають".
З таким підходом, зауважує експерт, Україна лише витрачає, але не заробляє, і точно заробляє УЄФА.
Підрахувати скільки Україна може отримати у короткотерміновій перспективі, скажімо від вболівальників-туристів, теж складно, каже Тетяна Тимошенко.
Бо немає сталої цифри щодо кількості туристів - вона коливається від півмільйона до мільйона осіб.
Якщо взяти приміром 700 тисяч і помножити на 300-400 доларів, як приблизну суму витрат європейського вболівальника, то результат у максимум 280 мільйонів доларів не співмірний з витратами країни.
Перебуваючи днями у Львові віце-прем'єр-міністр Борис Колесніков сказав, що держава планує вкласти до 4,5 млрд. доларів у дорожню, авіаційну та спортивну інфраструктури.
Причому, чиновник розуміє, що проект державі не окупиться. Згідно ж з держпрограмою підготовки до чемпіонату, витрати сягнуть понад 65 млрд. гривень.
"Україна розраховує на побічний ефект: на підготовку інфраструктури, якість персоналу, на роботу для молодих українців, на дороги і стадіони, які створять мультиплікаційний ефект на розвиток країни. Але будь-які наступні змагання будуть для України прибутковими за рахунок вже створеної інфраструктури до "Євро 2012", - прогнозує Колесников.
На швидкі прибутки від чемпіонату не розраховує і польський міністр економіки Вальдемар Павляк.
Він радше розцінює чемпіонат, як нагоду до зацікавлення країною великими інвесторами, компаніями світового рівня.
Утім, польські організатори вже підрахували, що прибуток від "Євро-2012" сягатиме до 9 млрд. доларів за рахунок туризму і інвестицій, а негайний прибуток по закінченні матчів близько 300 млн. доларів від фанів.
Водночас УЄФА, словами президента Мішеля Платіні, вже визнає, що цього разу прибутки будуть меншими в порівнянні з 2008-м, коли матчі проходили у Швейцарії і Австрії.
Тоді асоціація заробила близько 2-х млрд. доларів.
Тут варто згадати Росію, яка готуючись до проведення зимової "Олімпіади-2014" вже встигла провести п'ять інвестиційних форумів у Сочі.
Польща щорічно проводить такі форуми, і має непогані результати, каже Тимошенко.
Натомість в Україні банку інвестиційних пропозицій, як це є у світі, - не сформовано. Немає і єдиної електронної бази даних проектів, каже Тимошенко.
Та й окрім Львова, інші приймаючі українські міста пропонують замало, аби затримати туриста ще на кілька днів чи тижнів. А запропоновані туристичні маршрути, переважно, не зорієнтовані на пересічного європейського вболівальника.