Вже більше двох років ми з Олександрою Федак щомісяця, а то й частіше, проводимо практичні семінари з питань правового оформлення й оподаткування туристичної діяльності. З семінарами та індивідуальними консультаціями для працівників турбізнесу ми з колегою об'їздили практично всі регіони України. Я підрахував загальна кількість відвідали нас людей: вийшло більше шестисот. Приблизно половина з них - бухгалтери, а другу половину складають турагенти-СПД, директора, рідше до нас приходять менеджери туристичних фірм. А ось кого майже не доводилося зустрічати за цей час, так це юристів. Не думаю, що колег-юристів з турфірм не зацікавила б тематика нашого семінару. Проблема тут в іншому: переважна більшість турфірм, будучи невеликими підприємствами, що не в змозі утримувати штатного юриста. А за допомогою адвокатів і юристів-фрілансерів вони звертаються лише у крайніх випадках. Виходить палиця на два кінці, так як юристів, які здатні надати кваліфіковану допомогу в складних питаннях правовідносин «туроператор-агент-турист» по всій Україні можна порахувати на пальцях. Ситуація з бухгалтерами йде не набагато краще. Напевно, тому багато турфірми продовжують «купувати» і «перепродувати» туристичні послуги за договорами купівлі-продажу, що є верхом правову безграмотність. Також, саме через брак кваліфікованих кадрів з числа юристів та бухгалтерів, турфірми стають легкою здобиччю для ДСБЕЗ, інших контролюючих та правоохоронних органів, а також для своїх власних працівників, які, користуючись нормами законодавства про працю, нерідко карають керівників в помсту за погане поводження . Я вже не кажу про те, що весь туристичний ринок України танцює під дудку кількох великих гравців, які встановлюють політику ціноутворення, стандарти надання послуг туристичні, привчають партнерів до невірного розуміння норм законодавства про туризм. Їх основні важелі - економічні. Тут що-небудь зробити складно, хоча і можливо. Для цього потрібні лідери, готові відстоювати інтереси представників «середнього класу» на ринку туризму України, а не лише інтереси найсильніших гравців турбізнесу. Туристичні фірми, в свою чергу, повинні бути готові до об'єднання.
|