8 лютого почалася Масляна і триватиме вона до 14 лютого. В Україні останній тиждень м'ясниць носив кілька назв – Масляна, Сиропустний тиждень, Пущення, Загальниця, Ніжкові заговини, Колодій тощо. За народними віруваннями вважається, що на Масляну божество зими Моран поступається своєю владою божеству весни Ладі. Тобто, у ці дні відзначається перемога сил світла і тепла над силами холоду. Основою обрядовою стравою Масляної були вареники з сиром, які вживалися з маслом або сметаною. Виготовляли також гречані млинці, заправлені смальцем. Ними частували протягом усього тижня. Досить популярними серед селян були сколотини від масла (маслянка). «Нехай буде, – казали в таких випадках, – і маслянка, аби щоранку!». Загалом Масляна вважалася жіночим святом, хоч участь у ньому могли брати й чоловіки. Але вони мусили за це платити грошима чи горілкою. У цей час широко практикувалися й погостини. Жінки, зібравшись у гурті йшли в Понеділок до корчми і відзначали «початок Масної». У Вівторок жінки знову сходилися до шинку, вчиняли всілякі забави і сценки. Середу називали «зноби-баби». Якихось обрядів і дій, пов'язаних з цим днем не збереглося. Одначе в переломний чи широкий Четвер жінки, зібравшись у товариство піднімали тости за те, «щоб телята водилися» і намагалися в цей день не прясти, «аби масло не згіркло». По своєму цікаво святкували П'ятницю. Віддавна в Україні у цей день зять мав почастувати тещу. Щоправда, якщо хлопець оженився в осінні м'ясниці, то годилося привести до себе жінчину матір на другий день Різдва – це за умови, що теща була чемною і шанованою. Коли ж вона була сварливою і непривітною, – третього дня. Натомість, якщо весілля справляли в різдвяні м'ясниці, тоді запросини припадали на масляну п'ятницю. Гарно спорядивши повіз, зять з великими почестями саджав тещу в сани, запросивши й інших членів її родини, й гордо віз селом. Якщо ж він мав «на неї зуба», то вибирав багри, щоб сани перевернулися… За святковим столом він виголошував різноманітні побажання, переважно жартівливого характеру: «Пийте, люди, по повній чарці, щоб у моєї тещі горло не пересихало!» – натякаючи на те, що вона занадто сварлива. Але найцікавіше відзначали останній день Масляної – Сиропустну Неділю, Чорну неділю, Масне пущення. У різних регіонах були свої обряди й дійства. На Полтавщині, наприклад, у неділю сусіди й родичі обходили одне одного й просили прощення за образи. Вважалося, що саме в цей день має відбутися страшний суд, а тому годилося помиритися з тими, хто на цьому світі. Відтак, завітавши зранку до сусіда чи родича, пропонували таку мирову: – Прости мені, – низько вклонившись, звертався сусід до сусіда. – Бог простить, – відказував господар чи господиня. – І вдруге прости! – Бог простить… – І втретє прости! – Бог простить. Після цих діалогів, які не розповсюджувалися лише на дітей, люди цілувалися, а якщо й ні, то все ж вважали, що заподіяна перед цим кривда втрачала гріховну суть. У такий спосіб народна звичаєва структура сприяла полагодженню різноманітних конфліктів між людьми, як кажуть зараз, розряджала стресогенну атмосферу, котра в повсякденному житті не була рідкістю. Недарма мудре народне прислів'я стверджувало: «Не вічно носити камінь за пазухою». Як вже було згадано, протягом Масляної люди вживали переважно вареники з сиром. Та це обрядове їство було особливо пошанованим у неділю, а тому казали: «Вареники доведуть, що й хліба не дадуть». Ввечері ж влаштовували цікавий обряд «полоскання зубів». У кожному регіоні обряд мав свої відмінності. Наведу найбільш поширені. У неділю ввечері, коли вже закінчувалось пущення, годилося вичистити із зубів залишки сиру. Нарешті приходили розваги й до дівчат. Притримані від понеділка «ніжкові заговини» (кісточки від холодцю) дівчата виносили на вулицю й кидали від порога до воріт. Якщо кістка долітала до воріт, то дівчина буде здоровою протягом року, а коли перелітала через ворота – неодмінно вийде заміж. Крім того, селянин і в цей день (неділя) традиційно прогнозували погоду. Вважалося: яка Сиропустна неділя, такий і Великдень; якщо сонце сходить вранці, то й ранньою видасться весна… З різноманітними забавами та обрядами й завершувався останній день Масляної. Люди готувалися до найдовшого і, як уже мовилося, найсуворішого з усіх попередніх – Великого посту, а тому казали: «Масляна, Масляна, яка ти мала, – якби ж тебе сім неділь, а посту одна». Та що ж поробиш, коли, як стверджує інший крилатий афоризм: «Не завжди котові Масляна».
15 лютого розпочинається Великий піст, який закінчується 3 квітня.
Джерело: Чернігів Стародавній
|