Останнім часом державний контроль якості роботи туристичних компаній посилився. Зокрема, Державна служба туризму і курортів строго стежить за дотриманням ліцензійних умов. За словами заступника голови Державної служби туризму і курортів Євгена Стьопіна, пріоритети роботи відомства - організація своєчасних перевірок дотримання туркомпаніями вимог ліцензійних умов та законодавства про захист прав споживачів, а також узагальнення цієї практики та внесення пропозицій щодо наведення порядку. Євген Вікторович відзначає, що кількість обгрунтованих скарг у цьому році зменшилася. «Це пов'язано з тим, що ми стали набагато жорсткіше реагувати на факти виявлених порушень, - каже пан Стьопін. - Державна служба туризму і курортів принципово реагує на такі факти і у передбачених законом випадках позбавляє туроператорів і турагентів ліцензій. Крім того, солідні фірми розуміють, що в нинішніх умовах кожен клієнт - на вагу золота, і намагаються працювати ще більше педантично, ніж раніше ». Іноді до таких перевірок залучаються спеціалісти регіональних управлінь з захисту прав споживачів - не тому, що туристичні чиновники чогось не знають, а для того, щоб у разі виявлення порушень можна було застосувати санкції. Державна служба туризму і курортів контролює дотримання ліцензійних умов. Українська туристична газета відправила запит про те, скаржаться чи туристи у відомство і як реагують на їхні звернення. Протягом минулого року в Держслужбу туризму і курортів надійшло 216 звернень громадян. Всі вони стосувалися якості послуг, що надаються. Статистика реагування: відділом стандартизації та безпеки туристів управління правової та ліцензійної політики Держтуризмкурортів проведено 54 позапланових перевірки суб'єктів туристичної діяльності, видано 49 наказів про проведення позапланових перевірок, здійснено 147 документальних перевірок. Видано 36 розпоряджень про усунення порушень ліцензійних умов, 10 туристичних фірм за серйозні порушення ліцензійних умов позбавлені ліцензій на здійснення туроператорської та турагентської діяльності. За словами Ольги Соколової, заступника голови Держслужби туризму і курортів, в 2009 році у відомство надійшло 143 скарги туристів. Відділ стандартизації та безпеки туристів реагував в два рази ефективніше в порівнянні з минулим роком: 160 позапланових перевірок та 17 планових. Туркомпанії, до яких виникли обгрунтовані претензії, отримали 26 розпоряджень, які зобов'язують усунути порушення ліцензійних умов. Результат наведення порядку на цьому полі - позбавлення ліцензій 119 туроператорів і турагентів. Конфлікти між туркомпаніями і споживачами в більшості випадків виникають через недостатньо продуманий механізм інформування туриста про обсяг і якість надаваних послуг. Важливо, щоб ще до укладення договору на туристичне обслуговування споживач чітко розумів, за що він платить, які саме і в який термін послуги він може отримати. Варто включати в договір не тільки обов'язкові елементи, передбачені Цивільним кодексом та Законами України «Про захист прав споживачів» та «Про туризм», а й будь-яку додаткову інформацію, яка має значення для туриста. Цей розклад перельотів, тип харчування в готелі, умови страхування, щеплення і навіть звичаї країни перебування. «Потрібно ретельно підходити до партнерства з приймаючою стороною. Іноді фірми, що пропонують демпінгові ціни на трансфер і гідів, не відрізняються якістю послуг. Віддавати своїх туристів можна тільки в перевірені руки », - говорить Катерина Маркова, директор туркомпанії« Манеж ». Менеджери фронт-офісів, які обіцяють туристам море задоволень, не завжди володіють реальною ситуацією на курорті. Наприклад, кам'янисте морське дно не підійде сім'ям з дітьми. А номер у кримському готелі з вікнами на дискотеку не підійде людям похилого віку, які їдуть на оздоровлення.
Типові порушення, які виявляються в ході перевірок: - Невідповідність послуг готелю встановленим характеристиками; - Ненадання туристу інформації щодо туристичної послуги; - Незадовільна робота гідів приймаючої сторони в країнах тимчасового перебування; - Низька якість екскурсійного обслуговування та недотримання програми екскурсійного туру; - Низька якість транспортних послуг; - Ненадання органу ліцензування інформації про зміну даних у діяльності фірми.
Статистика: У 2008 році позбавлені ліцензій 10 туркомпаній. У 2009 році (до листопада) анульовано 119 ліцензій.
Галина Маковій Українська туристична газета № 11 (60) листопада 2009
|