1 липня – Леонтія. Починали посилено готуватися до жнив: «Леонтій до жнив серпи й коси поточив!».
3 липня – Мефодія. Якщо на Мефодія йде дощ, то він може йти з перервами сорок днів. Від цього дня бджоли починають заготовляти мед на зиму. Селяни спостерігають: якщо бджоли летять до вуликів, то незабаром дощ. А перед спекою бджоли злі, частіше кусають.
7 липня – Русаля. Івана Купайла. «Іван Хреститель – гріхів відпуститель»; «На Івана на Купала у вогні всі біди палять». Початок купального сезону: «Від Івана до ілька кличе купатися ріка».
9 липня – Тихвінська. На Тихвінську ягідка-суниця достигла, вродливих дівчат до лісу закликає.
10 липня – Самсона. Цей день ще називали Сіногній. «На Самсона, – казали, – бійся мусона». Якщо йтиме дощ, то не годитиме сім тижнів – аж до бабиного літа. На Самсона дощ – через сім тижнів теж (28 серпня).
13 липня – Полупетра, або Петрового батька. З Полупетром пов’язано чимало молитов за худобу. Казали: «Нехай прибуває худобі в усьому: із роси, з води, з усякого цвіту, що квітує на нашій землі». У цей день не працювали. Священики збирали толоку для косовиці.
14 липня – Кузьми і Дем’яна. Усе свідчить про початок літньої спеки, адже це полудень літа. На городах настав час збирати огірки, на луках знахарі шукали цілющі трави. Сіно косити виходили ближче до сходу сонця. Селяни казали: «Кузьма і Дем’ян загубили жупан».
15 липня – Фотія. Закінчували косовицю сіна, почианли готуватися до жнив, тому й казали: «З сіножаті пішли зажинати». Якщо з’являться жовті листочки на деревах – на ранню осінь і зиму. Якщо вранці трави пахнуть сильніше, ніж до цього – буде дощ.
18 липня – Кирила і Афанасія. Панасів день – місцеве свято (повний місяць). Цього вечора селяни виходили спостерігати за місяцем. Якщо місяць яскравий, то це на щедрий урожай зернових, зокрема пшениці. Якщо місяць накривали жовті хмари – чекай дощу або грози з блискавицями та сильним вітром. Погода тепла і сонячна – зерно буде крупним. Початок найкоротших гробиних ночей. (до 26 липня).
20 липня – Єфросинії. Випадає переважно дощовий день, який зхапочатковує негоду. Дощ, як казали селяни, «портив» сіно, погіршував якість хліба. Тому селяни й говорили: «Як зібрав сіно, то не страшна й Єфросина». Цього дня грибники поверталися з повним кошиком грибів. Якщо день з дощем – скошений хліб може прорости. Бджоди стали злішими – на спеку.
21 липня – Літня Казанська. Прокопа. На Прокопа вже на полі копа. На Прокопа приготуй плечі до снопа. У старі часи в багатьох місцевостях робили зажинки серпом на Казанську. Традиційний початок жнив. Солому з першого снопа згодовували корові, щоб вона не хворіла. Початок косіння жита. Пасічники збирали бджолині рої тільки до Прокопа, після цього намагалися не створювати нових сімей, бо ті не встигнуть запастися на зиму медом. Якщо цей день дощовий, то хліб у копах може прорости. Коли на Казанську (Прокопи літні) чорниця встигла, то й жто достигло.
23 липня – Антонія. Раніше казали: «Якщо гримить і блискає, то десь у полі копи горять». У давні роки цього вечора сім’я пробувала перші свіжі огірки середньопізніх сортів. Сприятливий день для роботи на городі – розпушують ґрунт, підгортають картоплю.
24 липня – Ольгин день. Почуєш глухий грім – на дощ, грім з гулом – до зливи.
25 липня – Прокла. Вважається, що в цей день бувають найрясніші роси. Люди говорили: «На Прокла все промокло». Знахарі вважали, що проклові роси корисні для людей. Зокрема, за їх допомогою знахарі лікували порчу. Якщо рясні роси, то це до хорошої погоди.
26 липня – Гаврила архангела. Якщо сильна злива з грозою, то на дощову осінь. Якщо день сухий та сонячний, осінь буде без великих дощів. Цього дня городники збирали перші помідори, вечеряли, як правило, на вулиці. Іноді приходили і сусіди, щоб «похвалити перші» помідори.
29 липня – Афіногена. Літо переступало спеку. Фіногенові зажинки, жнива у розпалі. На Афіногена молились сонечку, просили у Бога погоди.
31 липня – Івана Багатостраждальника. Цього дня жінки, яких полишили чоловіки, відправляли в церкві Божу службу. Багато хто з них вірив у те, що зрадливці повернуться назад і будуть вельми у подружньому житті. Цього дня знахарі не збирали цілющих рослин.
|