Середа, 22-Травня-2024, 03.33.49
Вітаю Вас Гість | RSS
Форма входу
Логін:
Пароль:
Розділи новин
Батурин [49]
Бахмач [0]
Безуглівка [0]
Березна [0]
Бігач [0]
Чернігів [1]
Козелець [3]
Короп [11]
Реклама
Новости туризма
Останні статті
Мы Вконтакте
Посилання

Новое на форуме
Туристичні блоги
Фото Чернігівщини
Статистика

Яндекс.Метрика

Пошук
Головна » Статті » Чернігівщина » Батурин

Bookmark and Share

Воскресіння, відродження, відновлення
В останній батуринський період життя останній гетьман України К. Розумовський будує архітектурний шедевр - палацово-парковий ансамбль. Для цього запрошує англійського архітектора Чарльза Камеро­на - одного із великих і талановитих архі­текторів, яскравих представників стилю клисицизму другої половини XVIII ст. , який з 1799 по 1803 рік будує в Батурині пре­красний палацово-парковий ансамбль, єдине творіння в Україні цього архітекто­ра. Ансамбль складався з центрального триповерхового палацу з напівпідвалом і двох службово - гостьових флігелів, розм­іщених по обидва боки від палацу і з'єдна­них ажурною кованою огорожею.
Ч.Камерон і в Батурині залишався вірним собі; він і тут створив художній об­раз "свого Риму". В Батуринському палаці є щось подібне до царсько-сільських Терм. Кожен поверх палацу має своє фун­кціональне призначення. В напівпідваль­ному приміщенні планували розмістити гардеробні, комори. На другому поверсі - бібліотеку та кабінети, на третьому - зали для балів, а на четвертому К.Розумовський планував розмістити свої апартамен­ти.
Розкішні зали палацу були прикрашені ліпниною, картинами кращих майстрів, статуями знаменитих скульпторів, плафо­нами роботи кращих декораторів, каміна­ми італійського майстра А.Канови. В 1803 році закінчувалось будівництво палацу, і тут уже працювала група художників, що займались остаточним оздобленням і фресковим розписом стін і стель. Якраз тут вчився живопису талановитий кріпос­ний художник I. Усенко.
По смерті К.Г.Розумовського в 1803 році будівництво палацу (до кінця не до­будований) було зупинено.
У 1824 році пожежа, що тривала дві доби, руйнує споруду палацу. В 1887 року палац передається Київському військово-окружному відомству, і споруда приходить в повний занепад.
Після рішення XIV археологічного з'їзду, що відбувся в 1906 році, про не­відкладні заходи по спасінню Батуринського палацу в 1911 році пам'ятка пере­дається "Обществу защиты и сохранения в России памятников исскуства и стари­ны". Під керівництвом архітектора Андрія Білогруда були проведені дослідницькі роботи, розроблений проект відродження палацу та виконані реставраційні роботи в натурі. Роботи по відтворенню архітек­тури палацу продовжуються до 1913 року. У ці роки палац був переданий військово­му відомству Російської імперії.
У серпні 1923 року споруда постраж­дала від сильної пожежі, внаслідок якої пам'ятка втратила дах, всі дерев'яні еле­менти, частково були зруйновані склепін­ня між підвалом та першим поверхом. Під час війни 1941-1945 років значних втрат зазнали фасадні стіни та архітектурно -декоративні елементи пам'ятки.
Наступні старання по відродженню палацу слід розділити на такі етапи:
1947-1948роки - консерваційні роботи згідно проектних рішень, розроблених гру­пою архітекторів під керівництвом Н.Г.Тер­зієва трестом "Будмонумент". Проектні рішення не реалізовані в повній мірі.
1968р. - розробка проектної докумен­тації по пристосуванню пам'ятки під піо­нерський табір групою архітекторів УСНРВМ під керівництвом І.Шмульсона. Проектні рішення не реалізовані в повній мірі.
1978р. - проектна документація відтворення пам'ятки під піонерський табір виконана УСНРВМ, архітекторами В.Трегубовим і Л.Абдрахімовим.
У 1994 р. був заснований заповідник "Гетьманська столиця". До його складу увійшло 39 об'єктів, серед яких - палац останнього гетьмана Лівобережної Украї­ни Кирила Розумовського. Після візиту Прем'єр - міністра Украї­ни В. Ющенка у 2001 р. до Батурина, 17 серпня 2002 р. вийшла постанова Кабіне­ту Міністрів України №1123 "Про затверд­ження Комплексної програми збереження пам'яток Державного історико-культурно-го заповідника "Гетьманська столиця" і розвитку соціальної та інженерно-транс­портної інфраструктури смт. Батурина". У 2003 - 2008 рр. проводилася реставрація палацу за проектом "УкрНДІпроектрес-таврація", з метою створення в ньому Му­зею Гетьманської слави. Головним зав­данням Музею Гетьманської слави має бути гідне, 'рунтовне і всебічне розкриття славетної сторінки нашої історії - доби Гетьманщини.
Головні рішення даного проекту рес­таврації були направлені на відтворення планувальної структури згідно проектних планів Ч.Камерона та реставрацію архі­тектури пам'ятки на будівельний період -1799-1803р.р. Головна концепція проекту реставрації та пропозиції по пристосуван­ню - це максимальне відтворення істо­ричного образу пам'ятки з оздобленням інтер'єрів, приближеним по характеру ар­хітектурно-декоративних та стильових рішень до творчого надбання Ч.Камеро­на, які в свою чергу є характерними для палацових споруд кінця XVIII -початку ХіХ ст. Концепція відтворення інтер'єрів, на яких базується проект сучасного викорис­тання пам'ятки, передбачав відтворення їх історичного образу.
Важливою подією для працівників за­повідника стало завершення реставрації палацу К. Розумовського.
Як аналоги для оформлення інтер'єрів палацу К. Розумовського у Батурині використані елементи внутрішньо­го оздоблення Павловського палацу, Ве­ликого палацу в Царському Селі, Таври-чеського палацу, Лоджій Рафаеля та Га­лереї історії давнього живопису в Ермі­тажі, будинку в Козельці, палацу в Ка-чанівці, палацу в Ляличах.
В інтер'єрах палацу поєднується рос­линний орнамент і грецька міфологія. Де­кор внутрішнього оздоблення палацу орі­єнтовано до архітектури далеких часів ан­тичності - Греції і Риму.
Двосвітні зали "Гетьманський" і "Ан­тичний" найбільші і найгарніші в палаці. Стелю "Античного" залу прикрасили роз­писом, композиційну основу яких склада­ють напівкола, прямокутники, квадрати. Вони включають в себе живописні карти­ни, заповнені зображеннями міфологіч­них сцен і персонажів.
В інтер'єр "Гетьманського" залу за ос­нову взято інтер'єр Зеленої їдальні з м. Павловська. На світло - зеленому фоні стін з витонченим смаком розташовані ліпні елементи. Основне поле жваво сти­лізовано зображенням трисвічників з ме­дальйонами в яких зображено козацьку символіку. Складному розпису плафона відповідає малюнок набірного паркету.
Але реставрація палацово - парково­го ансамблю не завершена до кінця, так як недобудованими залишаються флігелі палацу, не упорядкована територія навко­ло палацу.
Надзвичайно складним і відповідаль­ним завданням, що стоїть сьогодні перед науковцями закладу є створення експо­зиції в палаці К. Розумовського.
Цей збудований ансамбль від самого початку призначався для постійного про­живання господаря. Центральний корпус палацу був задуманий для влаштування різних розважальних заходів: прийомів, бенкетів, балів, карнавалів, а службові флігелі для розміщення гостей.
Найближчим часом палац К. Розу-мовського відкриє свої двері для відвіду­вачів, і всі поціновувачі історії зможуть за­вітати до нього, пройтися легкою ходою по всіх поверхах, послухати цікаві роз­повіді екскурсоводів про історію Гетьман­щини, і Ви на все життя захопитесь істо­рією гетьманської столиці.

Джерело: Алла Домашенко "Слово гетьманської столиці"

Категорія: Батурин | Додав: chernigovec (06-Липня-2009)
Переглядів: 1130 | Теги: історія, Батурин, Палац К.Розумовського | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
ComForm">
avatar