Середа, 01-Травня-2024, 14.15.46
Вітаю Вас Гість | RSS
Форма входу
Логін:
Пароль:
Розділи новин
Батурин [49]
Бахмач [0]
Безуглівка [0]
Березна [0]
Бігач [0]
Чернігів [1]
Козелець [3]
Короп [11]
Реклама
Новости туризма
Останні статті
Мы Вконтакте
Посилання

Новое на форуме
Туристичні блоги
Фото Чернігівщини
Статистика

Яндекс.Метрика

Пошук
Головна » Статті » Чернігівщина » Батурин

Bookmark and Share

Музична спадщина Розумовських
Прізвище Розумовських в більшості людей асоціюється з політикою, диплома­тією, суспільним життям і лише деякі зна­ють, що сім'я Розумовських зробила ве­ликий внесок в розвиток української та світової музики.
В часи свого гетьманування К. Розу-мовський сприяв великому культурному розвитку Гетьманщини. В 1751 році в Глухові при дворі К. Розумовського було зас­новано музичну капелу, яку пізніше було перенесено до Батурина. Ків фон Штелін писав, що капела в резиденції гетьмана в Глухові мала такий рівень, якого до того часу не досягла жодна капела в імперії. Варто зазначити, що її диригентами були Карл фон Лау - відомий закордонний вал­торніст, удосконалювач рогового оркест­ру, чех за походженням, та українець Андрій Рачинський. Чимало співаків з ка­пели К. Розумовського навчалися в При­дворній співацькій капелі. Графи Розу-мовські запрошували до своїх маєтків ви­датних музикантів та композиторів з-за кордону. Так, італійський композитор Дженарро Астаріта певний час диригував ка­пелою К. Розумовського, а композитори Д. Сарті і Дж. Паізієлло надсилали йому свої твори для хору та оркестру. Згодом в ор­кестрі почали з'являтися і українці Гри­горій Білогородський, Степан Котляревсь­кий. К. Розумовський дав значний по­штовх до процвітання творчої діяльності видатних українських композиторів, Д. Бортнянського та М. Березовського. Постійне зацікавлення родини Розу-мовських тодішнім музичним життям, доз­воляє зробити висновок про традиції му­зичного меценатства цієї родини, що сприяли появі вітчизняних музикантів, формуванню основ професійного музич­ного мистецтва, особливо у сфері інстру­ментального виконавства, закладенню основ музичної бібліографії.
Велике захоплення музикою К. Розу-мовським вилилось у велике надбання - власну музичну бібліотеку. Його бібліоте­ка розросталася впродовж десятиліть і до кінця XVIII ст. стала найповнішим і все­бічним зібранням нот на всьому євро­пейському сході, вона була відображен­ням музичної культури цілої епохи. Про­довжували мистецькі традиції гетьмана та піклувалися про бібліотеку його сини, Олексій та Андрій. Молодший з них, Андрій Кирилович був талановитим музи­кантом, високоосвіченою людиною. Він був особисто знайомий з Й. Гайдном, В. А. Моцартом та Л. Бетховеном. Й. Гайдн захоплювався "тонким музичним слухом" Андрія Кириловича. Найкращі стосунки у нього були з Л. Бетховеном, який напи­сав чотири квартети, що називаються "Квартетами Розумовського", у них зву­чать російські та українські народні ме­лодії, почуті з вуст Андрія Кириловича Розумовського. Симфонію № 6. Пасто­ральну, композитор присвятив Розумовсь-ким. Андрій продовжував збиральницьку справу батька й невпинно поповнював родинну бібліотеку. Нотна колекція Андрія Розумовського довгий час зберігалась в Яготині. В 1918 р. її було передано до Киє­ва у бібліотеку Києво-Могилянської ака­демії. Довгий час вважалось, що ця нотна колекція втрачена і лише після здобуття Україною незалежності, було знайдено цей нотний скарб та передано до Націо­нальної бібліотеки України ім. В.І.Вер-надського.
Не залишилась осторонь устаткуван­ня музично - нотного зібрання і нащадок роду Розумовських, Марія Розумовська. В 90-х - роках XX ст. подарувала декілька нотних альбомів з приватної збірки до На­ціональної бібліотеки України ім.В.І. Вернадського.
Нотне зібрання Розумовських привер­тало увагу багатьох дослідників уже на початку XX ст. Перша згадка про їхню му­зичну бібліотеку з'явилася в 1924 р. на сторінках українського журналу "Музика". У примітці Федора Ернста до статті "Кріпацькі капели на Україні" подано таку інформацію: "Про високу музичну культу­ру яготинських власників свідчить чудес­на збірка нот XVIII - XIX віків, кілька сот томів, яку 1919 р. пощастило врятувати; її передано з Державного Музею до Всена­родної Бібліотеки України".
Про музику в панських маєтках, зок­рема про музику в житті Розумовських і про їхню музичну бібліотеку, знаходимо деяку інформацію в кількох номерах жур­налу "Музика" у статті Данила Щербаківсь-кого "Оркестри, хори і капели на Україні за панщини", дуже багатої посиланнями на історичні джерела. Питання репертуару кріпацьких і вільних оркестрів в Україні автор статті вважав найцікавішим та най­важливішим. Д. Щербаківський писав, що, виходячи з огляду нотної бібліотеки К.Г.Розумовського, нотне зібрання "заслу­говує на спеціальне наукове досліджен­ня".Ширші відомості про музичну бібліо­теку Розумовських з'явилися в 1927 р. знову в журналі "Музика", у статті Олек­сандра Дзбанівського "По київських музе­ях та бібліотеках". Автор повідомляв чи­тачів про дослідницьку роботу з виявлен­ня цікавих музичних джерел, проведену спільно з видатним медієвістом Антоні-ном Преображенським. Нотну колекцію автор вважав власністю графа Олексія Кириловича Розумовського, повідомляв про місце її зберігання (Всенародна бібліотека України), стисло схарактеризу­вав фонд за жанрами, видами джерел (рукописи і стародруки). Тут уперше йдеться про старовинні каталоги, що відтворюють склад колекції, робиться висновок про значення цього зібрання, яке "розкриває нову сторінку музичного життя 18 віку". В останньому абзаці статті, що не стосується безпосередньо колекції, йшлося про ноти, які особливо зацікави­ли музикознавців, і серед них згадуються рукописні голоси рогової музики, школи гри для різних інструментів, музична пері­одика, "Русская симфония, составленная из песен Украины".
Зараз музично - нотне зібрання роди­ни Розумовських знаходиться у відділі Національної бібліотеки України ім. Вер-надського, під назвою "Нотне зібрання Розумовських" Графська нотна колекція"". Загальний обсяг - 1682 одиниці збережен­ня, з них 356 одиниць збереження - руко­писні. Це унікальний, коштовний пам'ят­ник музичної культури, який охоплює пер­іод з другої половини XVIII до першої тре­тини XIX століття і налічує 1700 творів як професійних музикантів так і дилетантів, композиторів - як відомих, так і маловідо­мих з Австрії, Англії, Німеччини, Італії, Чехії, Бельгії, Голандії, Франції, представ­лена музика різних стилів, композиторсь­ких шкіл, жанрів і форм, від дуетів до сим­фоній, від арій до опер. Колекція налічує близько двох тисяч нотних примірників, з них понад п'ятдесят опер і близько сотні симфоній, чимало скрипкових концертів, квартетів, квінтетів, октетів, фортепіанних творів та клавірної музики. Особливий інтерес становлять п'єси для рогового оркестру, адже, як відомо, ріг виконує лише один - єдиний звук. Можливо, через таку характерну особливість, цей музич­ний інструмент покрився пилом історії. Вражає своїм обсягом музично-драматич­на спадщина, де знаходимо рідкісне ви­дання арій французької оперної літерату­ри - опери-ЬіЖо. Цілком логічно припусти­ти, що переважна більшість опер, що зна­ходиться в бібліотеці, виконувалися на сценах садиб Розумовських. У партитурах містяться режисерські позначки та імена виконавців.
Нотна бібліотека Розумовських дже­рело для вивчення історії музичної куль­тури XVIII ст., та творчого натхнення су­часних музикантів. "Нотне зібрання "Графська нотна колекція"" є свідченням високого рівня розмаїтих міжнародних та меценатських зв'язків родини Розумовських.

Джерело: Юлія Цапко "Слово гетьманської столиці"

Категорія: Батурин | Додав: chernigovec (29-Липня-2009)
Переглядів: 1916 | Теги: історія, Батурин | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
ComForm">
avatar